
Brandsikring
SKIBSFART
Hvem fastsætter sikkerhedskravene til skibe?
SOLAS, Den internationale konvention som omhandler sikkerhed for menneskeliv på søen er en international aftale om søsikkerhed fra Den Internationale Søfartsorganisation (IMO), FN's maritime afdeling. Den regulerer søsikkerheden for alle søgående fartøjer. Organisationen har udarbejdet regler og forskrifter med henblik på at reducere risici for at beskytte menneskeliv og miljøet. Generelt varetager Søfartsstyrelsen regler om skibes sikkerhed (IMO´s SOLAS konvention) og Miljøstyrelsen/ Miljøministeriet varetager havmiljøregler om skibes miljøpåvirkning (IMO´s MARPOL konvention), herunder især regulering af skibes udledninger.
Stigende brug af lithium-ion-batterier inden for søfart udgør en alvorlig brandfare
Håndtering af brande i lithium-ion-batterier bliver et stadig mere aktuelt problem for rederier. Lithium-ion-batterier er nu overalt omkring os, fra mobiltelefoner og computere til elbiler. Lithium-ion-brande udgør en unik brandrisiko, da denne type brand kræver et specifikt slukningsmiddel kaldet AVD.
Når der opstår en batteribrand, og battericellerne når en tilstand, der kaldes termisk nedsmeltning, kan cellerne nå en temperatur på op til 900 °C. På dette stadium er et klassisk slukningsmiddel mere eller mindre ineffektivt. AVD-slukkere indeholder vermiculit, som kan modstå temperaturer på over 1000 °C. Slukningsmidlet lægger sig som et dækkende lag, der nedkøler branden. Læs mere om AVD her.

Flere vanskelige brande på skibe
Der er flere faktorer, der gør en brand på et skib svær at håndtere sammenlignet med en brand på land. Den vigtigste årsag er det isolerede miljø, som betyder, at der kræves en nøje analyse af mulighederne for at evakuere mennesker og sikre et effektivt slukningsarbejde.
Forebyggelse af brand på skibe
Farligt gods transporteres dagligt med skib, hvilket kræver, at vi beskytter vores miljø mod udslip i forbindelse med brand. For at mindske risikoen for brand på skibe er det nødvendigt at opfylde høje krav til indretning, slukkemidler og slukningsudstyr. Det er også vigtigt, at besætningen har et godt kendskab til brandbekæmpelse, at skibene er designet med brandsikkerhed for øje, og at der er tilstrækkeligt brandslukningsudstyr om bord.
​
Når det kommer til brandsikkerhed, er det vigtigt at have viden om, hvilket udstyr der kræves til brandsikring om bord, hvad en brand- og sikkerhedsplan er, og hvordan den skal udføres.
Anbefalede brandslukkere:
Eftersom brande på skibe er mere alvorlige, da branden ikke kan undslippes, er det vigtigt at brandsikre alle områder. Alle områder kræver forskellige slukkemidler afhængig af typen af brandrisiko i nærområdet.
Store maskiner og biler rejser ofte med lithium-ion-batterier. Disse medfører en unik brandrisiko, da en brand i et lithium-ion batteri er svær at slukke med et traditionelt slukkemiddel. For at reducere branden er AVD den bedste mulighed. Læs om AVD her.
For en mere detaljeret anbefaling i forhold til dine behov, bedes du udfylde formularen nedenfor, så kontakter vi dig.

Alle vores brandslukkere er certificeret med Wheelmark, som er et krav til brandslukkere inden for søfart.
Anbefalede produkter

SKUMSLUKKERE

PULVERSLUKKERE

AVD-SLUKKERE

AVD-SLUKKERE PÅ HJUL

PULVERSLOKKERE PÃ… HJUL

X-FOGSLUKKERE

CO2 -SLUKKERE

CO2 -SLUKKERE PÅ HJUL
Vi hjælper dig
Har du brug for hjælp til at vælge de rigtige produkter til din virksomhed, eller til at finde din nærmeste forhandler?
Udfyld formularen eller kontakt os direkte på info@gpbmnordic.dk